|
Dit
is geen reclame
door
Matthijs Blonk |
Beeld Baarsma
Wine Group |
In
een winkelcentrum in het midden van Australië krijg
je soms een pamflet aangereikt met de oproep geen alcohol
te geven aan Aboriginals en het ook niet voor ze te gaan
kopen. Alcohol
en Aboriginals, het is niet altijd een gelukkige combinatie
gebleken. De Aboriginal gemeenschappen kennen een hoog
percentage verslaafden aan alcohol, benzine of lijm. In
een aantal staten is alcohol daarom verboden en soms is
het rijden op benzine niet toegestaan om het de benzinesnuivers
maar zo moeilijk mogelijk te maken.
De
advertentie die eind juni 2006 in de Volkskrant stond viel
daarom op door de combinatie van wijn en Aboriginals. Onder
het motto Relax. The
Australian Way lanceert de Baarsma Wine Group uit
het Friese Gorredijk een nieuwe Australische wijn.
Marketing manager Bart Wezeman over de foto in de advertentie:
“Het is een prachtig beeld dat rust uitstraalt, instinct,
basic, authentiek. De Aboriginal is voor de Nederlander hét beeld van
Australië, en Relax the Australian Way is
hun manier van leven, dicht bij de natuur. Als je leeft in de natuur,
dan leef je in balans.”
Gezien
de verslavingsproblemen van Aboriginals is de associatie
met alcohol misschien een beetje ongelukkig?
“Onze associatie is puur positief. Wij hadden het gevoel dat Aboriginals
natuurmensen zijn. Daarom hebben we voor dit beeld gekozen. Die verslaving
is een Australisch probleem. Vlak voor de lancering van de campagne werd ik
wel met die kennis geconfronteerd, maar dan niet doorgaan is discriminatie
van Aboriginals.”
U
geeft er een gratis gezichtsmasker bij?
“Haha, de Aboriginal op de foto draagt geen masker van Dr. van der Hoog,
hoor!”
Voor
de Aboriginals is lichaamsbeschildering onderdeel van
een ceremonie; het heeft een rituele functie.
“Tja, dat moet je maar net weten. Het is voor ons een knipoog geweest.
We hebben onderzoek verricht; de positionering van de wijn is gericht op vrouwen
van 30+ met een bovenmodaal inkomen. Ze hebben de hele dag hard gewerkt, of
voor het huishouden gezorgd. Die vrouwen gaan ’s avonds op de bank zitten
en dan nemen ze een glaasje wijn om te ontspannen. De meesten doen dat met
een maskertje. Daarom is die joint promotion bedacht, om het moment van relaxen te benadrukken. We zijn overigens al door
die maskers heen, dus moeten we iets nieuws bedenken.”
Een
cd met didgeridoo muziek dan maar?
“Ja, dat is wat neutraler.”
Weet
de meneer in de advertentie dat zijn beeltenis wordt
gebruikt?
“Nou, het is een getruukte foto uit een beeldbank, het is geen herkenbaar
iemand.”
Die
man is toch een herkenbaar persoon?
“Nee, die is niet echt, dat is een model geweest.”
Het
zou mooi zijn als de Aboriginals ook beter worden van
uw campagne.
“Wij hebben Aboriginals in dienst als plukkers op onze wijngaarden.”
Hoeveel
zijn dat er?
“Dat
zou ik zo niet weten, dat zoek ik voor u uit. Wij zijn trouwens
erg bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, kunnen
we misschien samenwerken?
©
Matthijs Blonk/Indigo/2006 |