JOURNALISTIEK # Signalering
Dit is geen reclame Over een wijnadvertentie in de Volkskrant.
Verschenen in Indigo Nummer 3, 2006

Dit is geen reclame

door Matthijs Blonk

Beeld Baarsma Wine Group

In een winkelcentrum in het midden van Australië krijg je soms een pamflet aangereikt met de oproep geen alcohol te geven aan Aboriginals en het ook niet voor ze te gaan kopen. Alcohol en Aboriginals, het is niet altijd een gelukkige combinatie gebleken. De Aboriginal gemeenschappen kennen een hoog percentage verslaafden aan alcohol, benzine of lijm. In een aantal staten is alcohol daarom verboden en soms is het rijden op benzine niet toegestaan om het de benzinesnuivers maar zo moeilijk mogelijk te maken.
De advertentie die eind juni 2006 in de Volkskrant stond viel daarom op door de combinatie van wijn en Aboriginals. Onder het motto Relax. The Australian Way lanceert de Baarsma Wine Group uit het Friese Gorredijk een nieuwe Australische wijn.

Marketing manager Bart Wezeman over de foto in de advertentie:
“Het is een prachtig beeld dat rust uitstraalt, instinct, basic, authentiek. De Aboriginal is voor de Nederlander hét beeld van Australië, en Relax the Australian Way is hun manier van leven, dicht bij de natuur. Als je leeft in de natuur, dan leef je in balans.”

Gezien de verslavingsproblemen van Aboriginals is de associatie met alcohol misschien een beetje ongelukkig?
“Onze associatie is puur positief. Wij hadden het gevoel dat Aboriginals natuurmensen zijn. Daarom hebben we voor dit beeld gekozen. Die verslaving is een Australisch probleem. Vlak voor de lancering van de campagne werd ik wel met die kennis geconfronteerd, maar dan niet doorgaan is discriminatie van Aboriginals.”

U geeft er een gratis gezichtsmasker bij?
“Haha, de Aboriginal op de foto draagt geen masker van Dr. van der Hoog, hoor!”

Voor de Aboriginals is lichaamsbeschildering onderdeel van een ceremonie; het heeft een rituele functie.
“Tja, dat moet je maar net weten. Het is voor ons een knipoog geweest. We hebben onderzoek verricht; de positionering van de wijn is gericht op vrouwen van 30+ met een bovenmodaal inkomen. Ze hebben de hele dag hard gewerkt, of voor het huishouden gezorgd. Die vrouwen gaan ’s avonds op de bank zitten en dan nemen ze een glaasje wijn om te ontspannen. De meesten doen dat met een maskertje. Daarom is die joint promotion bedacht, om het moment van relaxen te benadrukken. We zijn overigens al door die maskers heen, dus moeten we iets nieuws bedenken.”

Een cd met didgeridoo muziek dan maar?
“Ja, dat is wat neutraler.”

Weet de meneer in de advertentie dat zijn beeltenis wordt gebruikt?
“Nou, het is een getruukte foto uit een beeldbank, het is geen herkenbaar iemand.”

Die man is toch een herkenbaar persoon?
“Nee, die is niet echt, dat is een model geweest.”

Het zou mooi zijn als de Aboriginals ook beter worden van uw campagne.
“Wij hebben Aboriginals in dienst als plukkers op onze wijngaarden.”

Hoeveel zijn dat er?
“Dat zou ik zo niet weten, dat zoek ik voor u uit. Wij zijn trouwens erg bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, kunnen we misschien samenwerken?

© Matthijs Blonk/Indigo/2006

Gerelateerde onderwerpen:
>
De donkere kant van Down Under
Benzine-snuiven leidt tot einde aboriginal zelfbestuur
> Een Touareg met lichtmetalen velgen

Waarom stoere 4WD de namen van inheemse volken dragen
> Berberolie
Over Arganolie geproduceerd door Marokkaanse vrouwen

>
Spinifex People schilderen hun landrechten
>
Ontbijtkoekreclame respectloos voor Maasai

Top
> Terug naar Journalistiek