JOURNALISTIEK # Expositie
Indianenverhalen Over een 'fotodocumentaire' in de Kunsthal te Rotterdam
Indigo
Nummer 6, 2003

 

Indianenverhalen
Een 'fotodocumentaire' in de Kunsthal te Rotterdam

Door Matthijs Blonk

Fat Horses en zijn vrouw met een paardenslee
Foto Edward Curtis, 1926, © Glenbow Museum


Onze beeldvorming over indianen is voor een belangrijk deel bepaald door de filmindustrie in Hollywood. In westerns worden de indianen doorgaans als oorlogzuchtige en bloeddorstige mensen neergezet, terwijl de blanke kolonisten de rol van beschaving en gezag vertegenwoordigden. In werkelijkheid werd de strijd tussen cowboys en indianen nauwelijks gevoerd. Ook het Hollywoodbeeld van grote groepen indianen te paard is vals.

Natuurlijk, indianen hielden paarden, maar ze gebruikten die bij de jacht op bizons en vooral als lastdier bij de verplaatsing van hun tipi en huisraad. Als genre staat de western bol van onjuistheden, zelfs lokaties kloppen niet en werden soms zelfs gezocht in goedkope landen als Spanje.

De Italiaan Marco Ferreri, beroemd van de film La grande bouffe (1974), parodieerde dit alles in overtreffende trap met de film Touche pas à la femme blanche (1974), die geheel is opgenomen in de bouwput van Les Halles, hartje Parijs. In het openingsbeeld zweeft de camera boven de stad, daalt af naar een zandvlek tussen de huizenmassa, en daar gaat vervolgens een ‘Indianenfilm’ van start, compleet met massascènes, paarden en oorlogsrumoer. De omringende stad krijgen we anderhalfuur niet meer te zien, tot de camera zich aan het eind weer in de lucht terugtrekt.

De boodschap kan niet duidelijker: westerns zijn fictie.Wie een genuanceerder beeld van de werkelijkheid wil kan in de Kunsthal de fotodocumentaire Indianenverhalen bezoeken. Er is een selectie gemaakt van zestig foto’s uit het archief van het Glenbow Museum in het Canadese Calgary. De reeks omvat de periode 1885 - 1980. Naast werk van anonieme fotografen is er een serie van Edward S. Curtis, die begin 20e eeuw het leven van de Zwartvoet en andere volken in de VS documenteerde. Zijn prachtige foto’s zijn overduidelijk geënsceneerd: fraai uitgelichte portretten waarop Indianen in hun mooiste kleren al dan niet te paard symbolische poses aannemen. Op andere meer ‘documentaire’ foto’s komt de werkelijkheid van honger en armoede meer naar voren.

© Matthijs Blonk/Indigo

De expositie is te zien tot 11 januari 2004.

Terug naar Journalistiek Top