Fotos
van Ethiopische volken
door Matthijs Blonk |
|
Foto-expositie
van Joke en Rob de Rooij in wereldculturencentrum RASA
te Utrecht.
|
Mursi-vrouw
met een kroon van metalen spiralen
Foto Joke en Rob de Rooij |
De eerste maanden van dit jaar besteedt
wereldculturencentrum RASA ondermeer aandacht aan Ethiopië. De energieke zangeres
Minyeshu Tedla geeft een concert met haar band Chewata, waarbij
ze zoals gewoonlijk een staalkaart van Ethiopische dans- en
muziekstijlen presenteert. Tedla, die zelf een begaafd danseres
is, start tevens een reeks cursussen in de voor Ethiopië
kenmerkende schouderdans.
Ethiopië is een land van uitersten. Het kent zowel hooggebergte
in het noorden, als warme droge savanne- en woestijngebieden
in het zuiden en zuidoosten, waar het klimaat de mensen regelmatig
op de rand van de hongersnood brengt. De bevolking van ruim
vijftig miljoen mensen is al even gevarieerd en bestaat uit
bijna tachtig volken met een zeer uiteenlopende cultuur en
taal. Het kleurrijke land is een paradijs voor fotografen.
Zeker nu het er al ruim vijf jaar veilig is voor buitenlandse
reizigers, wordt de stroom fotos over Ethiopië
steeds groter.
In
de foyer van RASA exposeren Joke en Rob de Rooij een dertigtal
Ethiopië-fotos uit 2001. Ze richten zich voornamelijk
op de fotogenieke stammen in het zuidwesten, die garant staan
voor een exotisch plaatje. Naast de obligate fotos
van de Hamar en de Mursi, zijn er opnamen van de Karo en
Arbore. Het zijn mooie registrerende opnamen van neutraal
in de lens kijkende mensen. Prachtig is de wit beschilderde
Mursi-vrouw die met een oud geweer voor een strohut poseert.
Of het portret van een Mursi-vrouw met een kroon van metalen
spiralen en in haar onderlip een kleitablet van zeker acht
centimeter doorsnede. Verder zijn er de Hamar vrouwen, die
zich in dierenhuiden hullen en hun haar insmeren met klei
en boter. De Karo, met hun kleurrijke kralen, zijn wat soberder
versierd.
Het
is allemaal een lust voor het oog. Toch hebben de fotos
iets vluchtigs en ademen ze de sfeer van het toeristisch kiekje,
waarbij niet de technische- of artistieke kwaliteiten van
de fotograaf bepalend zijn voor het eindresultaat, maar veeleer
de afstand die hij heeft afgelegd en de ontberingen die daarbij
doorstaan zijn. De foto geldt als het bewijsmateriaal dat
de fotograaf er geweest is. Dat kan heel bijzondere opnamen
opleveren, maar tegelijkertijd is het een genre dat snel aan
slijtage onderhevig is. Er ontstaat beeldinflatie zodra een
regio meer bereisd wordt en er overal fotos van opduiken.
Dan wenst de kijker een beeld dat meer is dan een koele registratie.
Vandaar dat je bij de fotos in RASA graag wat tekst
zou zien als aanvulling op het beeld. De summiere onderschriften
roepen nu eerder vragen op. Bij een foto van twee vrijwel
identiek ogende meisjes staat: Meisjes van de Hamar
en Arbore stam. Dat maakt van de foto een zoek
de verschillen plaatje, terwijl enige uitleg over verwantschap,
kleding, sierraden en haardracht hier interessant zou zijn.
©
Matthijs Blonk/Indigo |